I foråret 2024 indgik et bredt flertal i Folketinget en aftale om skrappere klimakrav til byggeriet, som skal træde i kraft fra sommeren 2025.
Af ”Aftale om national strategi for bæredygtigt byggeri” af 5. marts 2021 fremgår det, at grænseværdien fra 2025 skal omfatte alt nybyggeri, som er omfattet af bygningsreglementets krav om energirammeberegning. Udgangspunktet i medfør af aftalen er, at grænseværdien strammes i 2025, så ca. 1/3 af nybyggeriet skal præstere bedre klimamæssigt i forhold til 2021.
Det er forventningen, at stramningen vil medføre, at en større del af nybyggeriet underlægges CO2e-kravene, fra ca. 57 pct. til ca. 68 pct.
Offentligt byggeri – en væsentlig bidragsyder for at nå i mål med den nationale strategi for bæredygtigt byggeri.
Udbud af offentligt byggeri vil derfor i endnu større grad end hidtil skulle indarbejde krav til bæredygtighed. Det betyder også, at offentlige bygherrer i endnu større grad skal være opmærksom på, hvilken udbudsproces der benyttes, og hvilke muligheder og begrænsninger den valgte udbudsproces sætter ift. bæredygtighed og innovative løsninger til gavn for bæredygtighed i byggeriet.
Hos NP advokater rådgiver vi om bæredygtighed til gavn for byggeriet, og hvordan den udbudsretlige værktøjskasse kan understøtte bygherres bæredygtighedsstrategi og de konkrete bæredygtighedskrav for et specifikt byggeri.
De klassiske udbudsprocedurer ”Offentligt udbud” og ”Begrænset udbud” er rigtig gode til at håndtere de byggerier, hvor bygherre på forhånd har defineret alle krav til byggeriet. Men ønsker bygherre, at der tænkes lidt ud af boksen på håndtering af bæredygtighed både i forhold til fx materialevalg og drift af bygningen, ja så vil det være oplagt at anvende en af de mere fleksible udbudsformer som ”Udbud med forhandling” eller ”Konkurrencepræget dialog” for at få markedets input til et bæredygtigt byggeri, der skal efterleve bygherres krav til funktioner.
Eksempel: Udbud af et bæredygtigt vandværk
NP advokater har for nylig bistået en kunde med et udbud af en totalentreprisekontrakt om opførelsen af et vandværk, hvor kundens overordnede strategi dannede rammen for det konkrete byggeri. Byggeriet skulle derfor sikre en Bæredygtig, sikker og effektiv forsyning. Kundens vision var yderligere uddybet med henvisning til FN´s verdensmål, og at der skulle være fokus på hhv. ”Klima- og miljømæssig, økonomisk og social bæredygtighed”.
I samarbejde med kunden og kundens bygherrerådgiver blev udbuddet gennemført som ”Udbud med forhandling”.
Kundens krav og evalueringskriterier til bæredygtighed blev fastlagt ud fra en gennemgang af FN´s Verdensmål, hvor de mål, der havde betydning for kunden i det konkrete udbud, blev konkretiseret.
Det resulterede i konkrete krav og evalueringskriterier med fokus på klima gennem minimering af bygningens aftryk både under opførelse og drift, som fx bygningens størrelse, materialer, vedligeholdelse, energiforbrug, krav til byggepladsen og ikke mindst bygningens genanvendelighed efter brug.
Bæredygtighed var også tænkt ind i udearealerne i form af krav til biodiversitet og mulighed for formidling.
Ud over kravene til det konkrete byggeri blev bæredygtighed også tænkt ind i kravene til totalentreprenørernes egnethed.
Og for at kunden også reelt stod med et mere bæredygtigt byggeri efter opførelse, var der naturligvis i kontrakten taget højde for, at kunden kunne følge op på de tilbudte tiltag og udledninger af fx CO2 og vandforbrug under drift.
Ved at bruge en bred palette af muligheder for at indtænke bæredygtighed i udbuddet, kom vores kunde i mål med et udbud, hvor bæredygtighed var i fuld fokus fra start til slut.
Det er muligt for offentlige bygherrer, inden for de eksisterende rammer af både udbudsloven og forsyningsvirksomhedsdirektivet, at arbejde aktivt med bæredygtighedskrav og målrette kravene, både så de passer til det konkrete byggeri, men også så de understøtter de skærpede klimakrav til byggeri.
Har du behov for hjælp eller inspiration til at tænke bæredygtighed ind i dit udbud eller dit tilbud eller til at forstå de skærpede tiltag, så er du velkommen til at kontakte NP advokater.
FAKTABOKS
Tiltag til fremme af bæredygtigt byggeri
- At stramme CO2e-grænseværdien for bygningers klimapåvirkning
- At grænseværdien differentieres på baggrund af bygningstyper
- At udvide omfanget af nybyggeri, der omfattes af CO2e-grænseværdien
- At undtage særlige samfundskritiske bygninger og uopvarmede bygninger under 50 m2 fra CO2e-grænseværdien
- At udledninger fra byggeprocessen omfattes af CO2e-grænseværdien
- At gennemføre en grundlæggende revision af bygningsreglementet for at imødekomme
- det sammenstød, der vil opstå mellem eksisterende krav til bygningers sikkerhed og sundhed og nye CO2e-krav samt for at kunne gennemføre lettelser for bygningsejer
- At lempe energikrav til omdannelse af eksisterende bygninger.