Der er ingen tvivl om, at AI er det nye sort, som giver mange muligheder – også i offentlige indkøb. Men der er også faldgruber, som man som ordregiver skal være opmærksom på, når man anvender AI. Spørgsmålet er derfor, om jeres organisation er klar til AI og klar til at favne de muligheder, der ligger i AI?
I februar 2025 trådte AI-forordningen i kraft, og der er nu indført regulering af brugen af AI. Men da reguleringen er ny, rejser den også en række spørgsmål for ordregivere ved anvendelse af AI. Hvilke opgaver må løses med AI, og hvilke må ikke? Hvad betyder forordningen i praksis, og hvordan spiller den sammen med eksisterende regler som GDPR og ophavsret i forbindelse med indkøb og efterfølgende brug af AI?
Samtidig giver AI teknologien nye muligheder – for eksempel i forbindelse med udarbejdelse af udbudsmateriale og evaluering af tilbud – men der opstår også juridiske og etiske overvejelser i forhold til ansvar, gennemsigtighed og datasikkerhed. Derudover stiller brugen af AI betydelige krav til energi og ressourcer, hvilket kan udfordre ønsket om grønne og bæredygtige indkøb.
Vi har på fyraftensmødet en praktisk tilgang til emnet og giver dig et overblik over reglerne og indsigt i de overvejelser, du bør gøre dig forud for anvendelse af AI.
Målgruppe:
Fyraftensmødet er rettet mod ordregivere, der skal forholde sig til AI i forbindelse med anskaffelse af IT-systemer, og som ønsker at blive opdateret på ”Do’s and Dont’s”.