4. januar 2023
Fra den 1. januar i år er ordregivere forpligtet til at indhente en vejledende udtalelse hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, når ordregiver skal vurdere den såkaldte dokumentation af pålidelighed. Det vil sige den dokumentation, som en virksomhed, der er omfattet af en udelukkelsesgrund, har indsendt til ordregiver, og som kan medføre, at virksomheden har self-cleanet og derfor alligevel må være med i udbuddet. Lyder det ”langhåret”? Det er det måske også, men vi er klar til at hjælpe jer godt igennem disse situationer – uanset om I er ordregiver eller virksomhed.
Og så har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i øvrigt lavet en skabelon, som ordregivere kan bruge, når de skal sende materiale ind til vurdering hos den nyoprettede Enheden for Vurdering af Pålidelighed, og en anden skabelon, som virksomheder kan bruge, når de skal sende dokumentationen ind til ordregiver. Det gør det også lidt nemmere.
Pligten til at indhente vejledende udtalelser gælder kun udbud og kontrakter, hvor udbudsbekendtgørelsen er offentliggjort den 1. januar 2023 eller senere, og er en følge af revisionen af udbudsloven fra sommeren 2022.
Hvis du har spørgsmål om, hvad pligten betyder for jer som ordregiver, eller er i tvivl om, hvordan I skal gribe det an i et konkret udbud, er du velkommen til at kontakte os.
Link skabelon for ordregivere: https://www.kfst.dk/udbud/enhed-for-vurdering-af-palidelighed/guide-skabelon-for-ordregivere/